contact: tessadeswart(at)hotmail.com


heartbeatpainconnection

heartbeatpainconnection
hearbeatpainconnection - 50cmx65cm - mixed media

agenda

Agenda:

Opening 06. May. 2018 - 15:00 u - Ich ficke den Himmel - Paintings, drawings and performance - Van GoghGallery - Elisabethlaan 1A Zundert

October 2018 residency Cafe Tissardmine -Sahara -Morroco

May 2018 Solo exhibition galery Vincent van GoghHuis

April 07,20,21 I offer the workshop: Writing from the Heart

April 2018 residency Vincent van GoghHuis- Zundert - the Netherlands

November 2017 residency Casarte- El Hierro - Spain


If you want unadulterated passion, then you should be with Tessa de Swart (1984). With her no brake on the expression. By displaying her own emotions shamelessly, she appeals to our own shame. Whoever looks at her work can not suppress a bit of a shame. Everything screams inability. The need for security is great, but it is not fulfilled. 'Hold me', 'hear me', 'release me', 'drink me', 'trust me' can be read in her work. All the sluices are open. Tessa de Swart scratches her cries on the paper, chalk her desire on bridges and streets, writes as one crazy, exaggerated, overwrites herself, digs herself away, imposes herself. The temptation, the heart, the sea, the body, the pain, the hope, it all passes. But you feel that it is a hopeless thing, and that makes this work so poignant. Fortunately, her despair is of a touching honesty and a naivety that sometimes suggests some irony. Although she makes visual art, text seems to be the most important conductor of her emotions. It’s easy to abandon the temeless nature of her work, but let us not forget that she reveals a passion that is present in many, if not all, of us, and that we generally cover with a sightly layer of outer control. The work of Tessa de Swart is thus also a recognizable ode to the human defect.

Meta Knol, Director of Museum De Lakenhal, Leiden 2016

Jouw dood Mijn dood (Your death My death)

Jouw dood Mijn dood (Your death My death)
foto: Maurice Braspenning (your death my death)

performance vanGoghgallery zundert

refuge consession

refuge consession
2017 56 cm x 66 cm oil pastel and ink on paper

ich ficke den Himmel

ich ficke den Himmel
40 cm x 30 cm

zee boek

zee boek
Brieven aan de Zee - 25 euro - published by Uitgeverij Komma

zeeboek

zeeboek
Brieven aan de zee

Varik

Varik
2017-Varik-Handmade Poembook 12,50 euro

Marc van Oostendorp

Column: Het Galgenwater als dagboek

door: Marc van Oostendorp
hoogleraar fonologische microvariatie

‘Ik vind het vals’, stond er deze zomer in gigantische gele krijtletters op de brug over het Galgewater, ‘dat mensen denken dat liefde te maken heeft met kaarslicht en twee’. Onder dat laatste woord stond een streep, en daaronder ‘Afz. Tessa’.
Het duurde enkele dagen voordat die wanhopige hoofdletters waren weggewassen, maar ze drukten een zelden besproken waarheid uit: liefde heeft betrekkelijk weinig te maken met het getal 2.
Er verschenen meer teksten in hetzelfde handschrift op die brug; meestal aan de kant die gekeerd is naar het geboortehuis van Rembrandt en een enkele keer aan de kant van Molen de Punt. ‘Ik wacht hier wel even op jou’, meldde Tessa in juli. ‘Ik wacht hier nog wel even. Ik wacht hier nog wel even op jou. Even een heel leven.’ En een paar weken later: ‘Kut klote liefde. Lelijke hoeren. Wijn. 45 kilo jankend vlees. Meer ben ik niet waard.’
Daarna bleef het stil tot er twee weken geleden een nieuwe tekst verscheen. ‘Love me. Laat me nie. Laat me niet in de steek. Maar je hebt het zeker druk.’ Alweer die gele hoofdletters over het hele wegdek. Door de eerste drie zinnen stond een kruis. Het regende dagenlang niet, de tekst vervaagde door de mensen die er overheen fietsten.
Aan iedere Leidse stoeptegel kleeft een gedicht. Wie op het hoekje van de Hooigracht en de Nieuwe Rijn staat en niet aan denkt aan de vriend van Piet Paaltjes (1835-1894) die ‘zwoer dat hij zijn leven lang mijn boezemvriend zou zijn’, kan daar op zijn minst de steen lezen die Minerva er in 1987 liet aanbrengen met die tekst. En op het tolhuis tegenover Tessa’s teksten staat al lang een Fries gedicht van Pieter Jelles Troelstra (Maaie op it iis).
Maar die brug over het Galgewater is natuurlijk de meest romantische plek in Leiden, met die stijle punt waarover fietsers nauwelijks heenkomen, waarna ze zich naar beneden moeten laten vallen. Waarom heeft in al die eeuwen niemand er nog aan gedacht om daar haar dagboek op te kalken?
Wie is Tessa? Dat is niet moeilijk uit te vinden: er staan foto’s van de brug op het weblog van Tessa de Swart (tessadeswart.blogspot.nl), een 30-jarige kunstenares die zich ook elders manifesteert als een obsessief schrijfster van het soort teksten dat de meeste mensen liever voor zich houden.
Handgeschreven brieven aan een dichter bijvoorbeeld (‘Beste meneer Nasr,... Men moet scherp en strijdvaardig blijven... Voor een goede en eerlijke strijd heeft men een waarde vijand nodig. U beste meneer Nasr bent mijn vijand.’) en aan instellingen van hoger onderwijs (‘Geachte Rijksacademie, Het is belangrijk dat jullie me aannemen op jullie prestigieuze kutinstituut’). Sommige tekst is doorgekrast of uitgegumd, er is weer andere tekst overheen geschreven.
Maar het Galgewaterdagboek is De Swarts meesterproef. Ik neem aan dat we het deze winter moeten missen, wanneer de brug weer permanent onder een dikke laag zout bedekt zal zijn die de passerende wandelaar voor uitglijden moet behoeden.
Nog maar een paar maanden en het is weer voorjaar en kunnen we op de brug de laatste berichten vinden uit het land van wanhoop en liefdesverdriet.

woman

woman
2017 woman

take me to another world

take me to another world
Take me to another world (30cm x 40cm)

performance

performance

help

help

love kraft fuck

love kraft fuck
-my blood- 2018 30 cm x 40 cm oil pastel and ink on paper

brussel

brussel
I love men

Straf tekening

Straf tekening

Queen of the mirror

Queen of the mirror
-oueen of the mirror-2018 56 cm x 76 cm acryl and ink on paper

Queen of the mirror

Queen of the love

queen of the death

queen of the mirror

wishpers when you are sad


queen of the daylife

queen of the night

queen of the wolf

queen of the right


listen to your heartbeat

listen to my voice

listen to the gaps

listen to the noise


listen to your fear

look into the eyes

behind there darkness

shines a light


2018


love kraft time

love kraft time
-the time is there to grow-2018 56 cm x 76 cm acryl, ink, charcoal, glitter on paper

performance

performance

Thousend milion love

Thousend milion love
-dare to love-2018 56 cm x 76 cm acryl, ink, oil pastek on paper

chalkpoem

chalkpoem
chalkpoem

woman

woman
I save my treasures behind my eyelashes

drie tekeningen

drie tekeningen

cirkel

cirkel
My own space 2017 150 cm x 185 cm colorpencil on paper

woman

woman
2017 Fuck you all who want to tame me

pecha kucha

pecha kucha
pecha kucha

Column: Het Galgewater als dagboek

Column: Het Galgewater als dagboek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.