vraag om hulp

Lieve Lezer,
Aankomende herfst ga ik op werkreis naar Zuid Afrika.
De dichteres Ingrid Jonker en de sterke drang om in de wilde natuur te zijn, hebben mij hier toe gedreven. Zeven weken verblijf ik in een natuurgebied pal aan de Indische Oceaan. Nabij East London.
Gedurende mijn verblijf ga ik schilderen en tekenen. En schrijven aan een nieuwe dichtbundel. Daarnaast onderzoek ik de Zuid Afrikaanse talen. Dit houdt in dat ik, onder andere, met behulp van lokale dichters werk aan de vertaling van mijn Zeebrieven. Ook ga ik optreden met mijn gedichten in de stad.
Om mijn werk goed uit te kunnen voeren en verder te ontwikkelen ben ik afhankelijk van financiële steun. Daarom vraag ik uw aandacht voor de tekeningen en schilderijen die ik de afgelopen tijd gemaakt heb.Hieronder kunt het bekijken.
Misschien vindt u het werk mooi. Dat hoop ik. Als u een werk van mij aankoopt steunt u mijn kunstenaarschap en mijn onderzoek.
Mijn vraag om steun is een noodzakelijke vraag.
Het is mijn diepe wens om met mijn werk mensen te raken in hun hart. Om deze taak zo nauwlettend mogelijk uit te voeren heb ik helpers nodig op mijn pad.
Ik vertrek 16 oktober aanstaande. U bent van harte welkom om dit en meer werk in het echt te komen bekijken in mijn atelier.
Dank voor uw aandacht.
Tessa

Freedom

Freedom
2018, Freedom, 160x190cm, mixed media on canvas

Soulfuckers

Soulfuckers

Vale zon en nieuwe groene
Geef mij kracht en adem

Ik weet
Om mij heen het veld van sterren
Om mij heen de kracht
Om mij heen de steeds weer nieuwe
nooit te raden dag

Blijf rechtop staan
Of ga liggen in het hoogste lied
Laat je wiegen op de dingen
Wuiven als het riet

Dromen zonder echte waarheid
Dragen mij naar jou
Witte duiven dragen doelloos
liefde licht en goud

Paden lopen als lakeien
synchroon van ons af
dienaars van de koude liefde
graven mij een graf

voor boekingen en vragen contact: tessadeswart(at)hotmail.com

Ik draag mijn liefdesgedichten ook voor op bruiloften en andere feestelijke aangelegenheden.

heartbeatpainconnection

heartbeatpainconnection
hearbeatpainconnection - 50cmx65cm - mixed media

pecha kucha

pecha kucha
pecha kucha

agenda

Agenda:

28. september.2018 - workshop Writing from the Heart- Wolfart Project Space - Rotterdam

Opening 06. May. 2018 - 15:00 u - Ich ficke den Himmel - Paintings, drawings and performance - Van GoghGallery - Elisabethlaan 1A Zundert

December2018- January 2019 residency Cafe Tissardmine -Sahara -Morroco

October-November-December 2018 residency Driftwoodstudios-South Africa

May 2018 Solo exhibition galery Vincent van GoghHuis

April 07,20,21 I offer the workshop: Writing from the Heart

April 2018 residency Vincent van GoghHuis- Zundert - the Netherlands

November 2017 residency Casarte- El Hierro - Spain

meta knol

Als je onversneden passie wil, dan moet je bij Tessa de Swart (1984) zijn. Bij haar geen rem op de expressie. Door haar eigen emoties schaamteloos te etaleren, appelleert ze aan onze eigen
schaamte. Wie haar werk bekijkt kan enige gene niet onderdrukken. Alles schreeuwt onvermogen. De behoefte aan geborgenheid is groot, maar deze wordt niet ingelost. ‘Hou me vast’, ‘verneem me mee’, ‘bevrij me’, ‘drink me’, ‘vertrouw me’ is in haar werk te lezen. Alle sluizen staan open. Tessa de Swart krast haar kreten op het papier, kalkt haar verlangens op bruggen en straten, schrijft als een dolle van zich af, overdrijft, overschrijft zichzelf, cijfert zich weg, dringt zich op. De verleiding, het hart, de zee, het lijf, de pijn, de hoop, het komt allemaal voorbij. Maar je voelt dat het een hopeloze zaak is, en dat maakt dit werk ook zo schrijnend. Gelukkig is haar wanhoop van een ontroerende eerlijkheid en van een naïviteit die soms ook wel enige ironie doet vermoeden. Hoewel zij beeldende kunst maakt, lijkt tekst de belangrijkste geleider te zijn van haar emoties. Je kunt gemakkelijk afhaken op deze vorm van ongebreideldheid, maar laten we vooral niet vergeten dat zij een passie openbaart die in veel, zo niet ieder, van ons aanwezig is, en die wij over het algemeen weten te bedekken met
een fraai laagje uiterlijke beheersing. Het werk van Tessa de Swart is daarmee ook een herkenbare ode aan het menselijk defect.

tekst: Meta Knol, directrice museum De Lakenhal

Beste God van het Licht,

Hierbij stuur ik u een brief met een verzoek.
Achter de dijk viert de zomer hoge dagen.
Van licht en zonnebloemen.
De rivier stroomt naar het westen. En glinstert zilvergrijs.
Ik wil een vakantievriendje. Een goeie.
En dan gingen we naar het verborgen meer.
Met onderwaterleliebloemen.
En ’s nachts vielen er bijvoorbeeld sterren.

Bij voorbaat dank.

Tessa

PS voor een of twee dagen is al goed.






Het verborgen meer

Het verborgen meer
Het verborgen meer

rotterdam

Beste God van het licht,

Rotterdam is een stomme kut stad.
Met een glinsterende rivier en mooie mannen.
Hun ogen weerspiegelen het water.
Dat zag ik. In de polder. In het zwembad.
Soms ga ik er naar toe. Naar Rotterdam.Om avontuur te beleven in verband met de romantiek. Maar dat gebeurd nooit. Jammer.
Sommige mensen zeggen dat ze onafhankelijk zijn.
Hoogmoed.
Niemand is onafhankelijk.
Denk maar aan de bomen.
Denk maar aan het water.
Denk maar aan het licht.
En de echte liefde.

De Ballen,
Tessa





wensen

Lieve Vallende Sterrenregen,

Mijn naam is Tessa de Swart. Ik ben 33 jaar. Ik heb geen rijbewijs maar ik heb al wel een keer gevlogen. In het zelfgemaakt vliegtuig van. Boven Flevoland zal je bedoelen.

Hierbij stuur ik u mijn wensenlijst op volgorde:

2 Wereldfaam. Om miljoenen mensen en miljoenen mensen te raken met mijn woorden in hun hart.

1 Vrijheid. Zoals een roofvogel met gespreide vleugels in de hoogste lucht.

4 Veel geld. Om op te maken.

3 Avontuur. In verband met de liefde toch.

5 Voor dit alles heb ik moed nodig. Geef mij de moed. Geef mij de kracht. Geef mij het vuur om te doen wat niet durf en te blijven geloven in het onmogelijke.

Bij voorbaat dank,

Tessa de Swart

iedereen wil altijd praten

iedereen wil altijd praten
daarom ben ik boos
ik wil niet praten
maar dat iemand
mij aanraken
ik ben een vrouw
ik ben een dier
heel de tijd die dromen
en
kom gewoon bij mij

Optreden Old school

Optreden Old school
Optreden en expositie In Old School Leiden 13. juli.2018
Beste God van het Licht,

Ik heb vijf stenen in de rivier gesmijt om op kracht te komen.

Regenbogen zijn mooi. Dat weet iedereen. Maar toch.
Je moet je eigen niks indenken.
De diepe werkelijkheid past veel beter bij het echte leven.
Daarom ben ik blij.

Bedankt dat u mij een vakantievriendje stuurde.
Een of twee dagen was al goed.

Tessa

échte liefde

échte liefde
échte liefde in de polder

Jouw dood Mijn dood (Your death My death)

Jouw dood Mijn dood (Your death My death)
foto: Maurice Braspenning (your death my death)

2018 performance vanGoghgallery zundert

refuge consession

refuge consession
2017 56 cm x 66 cm oil pastel and ink on paper

ich ficke den Himmel

ich ficke den Himmel
2017 HimmelLove-40x30cm-mixed media on paper

zee boek

zee boek
2016 Brieven aan de Zee - 25 euro - published by Uitgeverij Komma

zeeboek

zeeboek
Brieven aan de zee

Varik

Varik
2017-Varik-Handmade Poembook 12,50 euro

Marc van Oostendorp

Column: Het Galgenwater als dagboek

door: Marc van Oostendorp
hoogleraar fonologische microvariatie

‘Ik vind het vals’, stond er deze zomer in gigantische gele krijtletters op de brug over het Galgewater, ‘dat mensen denken dat liefde te maken heeft met kaarslicht en twee’. Onder dat laatste woord stond een streep, en daaronder ‘Afz. Tessa’.
Het duurde enkele dagen voordat die wanhopige hoofdletters waren weggewassen, maar ze drukten een zelden besproken waarheid uit: liefde heeft betrekkelijk weinig te maken met het getal 2.
Er verschenen meer teksten in hetzelfde handschrift op die brug; meestal aan de kant die gekeerd is naar het geboortehuis van Rembrandt en een enkele keer aan de kant van Molen de Punt. ‘Ik wacht hier wel even op jou’, meldde Tessa in juli. ‘Ik wacht hier nog wel even. Ik wacht hier nog wel even op jou. Even een heel leven.’ En een paar weken later: ‘Kut klote liefde. Lelijke hoeren. Wijn. 45 kilo jankend vlees. Meer ben ik niet waard.’
Daarna bleef het stil tot er twee weken geleden een nieuwe tekst verscheen. ‘Love me. Laat me nie. Laat me niet in de steek. Maar je hebt het zeker druk.’ Alweer die gele hoofdletters over het hele wegdek. Door de eerste drie zinnen stond een kruis. Het regende dagenlang niet, de tekst vervaagde door de mensen die er overheen fietsten.
Aan iedere Leidse stoeptegel kleeft een gedicht. Wie op het hoekje van de Hooigracht en de Nieuwe Rijn staat en niet aan denkt aan de vriend van Piet Paaltjes (1835-1894) die ‘zwoer dat hij zijn leven lang mijn boezemvriend zou zijn’, kan daar op zijn minst de steen lezen die Minerva er in 1987 liet aanbrengen met die tekst. En op het tolhuis tegenover Tessa’s teksten staat al lang een Fries gedicht van Pieter Jelles Troelstra (Maaie op it iis).
Maar die brug over het Galgewater is natuurlijk de meest romantische plek in Leiden, met die stijle punt waarover fietsers nauwelijks heenkomen, waarna ze zich naar beneden moeten laten vallen. Waarom heeft in al die eeuwen niemand er nog aan gedacht om daar haar dagboek op te kalken?
Wie is Tessa? Dat is niet moeilijk uit te vinden: er staan foto’s van de brug op het weblog van Tessa de Swart (tessadeswart.blogspot.nl), een 30-jarige kunstenares die zich ook elders manifesteert als een obsessief schrijfster van het soort teksten dat de meeste mensen liever voor zich houden.
Handgeschreven brieven aan een dichter bijvoorbeeld (‘Beste meneer Nasr,... Men moet scherp en strijdvaardig blijven... Voor een goede en eerlijke strijd heeft men een waarde vijand nodig. U beste meneer Nasr bent mijn vijand.’) en aan instellingen van hoger onderwijs (‘Geachte Rijksacademie, Het is belangrijk dat jullie me aannemen op jullie prestigieuze kutinstituut’). Sommige tekst is doorgekrast of uitgegumd, er is weer andere tekst overheen geschreven.
Maar het Galgewaterdagboek is De Swarts meesterproef. Ik neem aan dat we het deze winter moeten missen, wanneer de brug weer permanent onder een dikke laag zout bedekt zal zijn die de passerende wandelaar voor uitglijden moet behoeden.
Nog maar een paar maanden en het is weer voorjaar en kunnen we op de brug de laatste berichten vinden uit het land van wanhoop en liefdesverdriet.

woman

woman
2017 woman

take me to another world

take me to another world
2017 Take me to another world (30cm x 40cm)

performance

performance
2016 Festival De parade-Zee Show

help

help

love kraft fuck

love kraft fuck
-my blood- 2018 30 cm x 40 cm oil pastel and ink on paper

brussel

brussel
I love men-groeten uit Brussel

Straf tekening

Straf tekening
2014 Straftekening -160x190cm- mixed media on paper

Queen of the mirror

Queen of the mirror
-oueen of the mirror-2018 56 cm x 76 cm acryl and ink on paper

Queen of the mirror

Queen of the love

queen of the death

queen of the mirror

wishpers when you are sad


queen of the daylife

queen of the night

queen of the wolf

queen of the right


listen to your heartbeat

listen to my voice

listen to the gaps

listen to the noise


listen to your fear

look into the eyes

behind there darkness

shines a light


2018


love kraft time

love kraft time
-the time is there to grow-2018 56 cm x 76 cm acryl, ink, charcoal, glitter on paper

performance

performance
2013 performance

Thousend milion love

Thousend milion love
-dare to love-2018 56 cm x 76 cm acryl, ink, oil pastek on paper

chalkpoem

chalkpoem
2014 chalkpoem

woman

woman
I save my treasures behind my eyelashes

drie tekeningen

drie tekeningen

cirkel

cirkel
My own space 2017 150 cm x 185 cm colorpencil on paper

woman

woman
2017 Fuck you all who want to tame me

pecha kucha

pecha kucha
2015 pecha kucha Leiden

Fuck me with your voice

Fuck me with your voice
2018 Fuck me with your voice-58x78cm-mixed media on canvas

Column: Het Galgewater als dagboek

Column: Het Galgewater als dagboek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.